Mali
sme možnosť navštíviť úrad práce a útulok pre ženy, ktoré so školou
spolupracujú. Všetko funguje jednoduchým systémom, ale dokonale. Na úrade práce
nezamestnaných prekvalifikujú podľa aktuálnych požiadaviek trhu práce, majú
dokonca svoje vlastné pracoviská ako práčovňu, autoservis alebo
recyklačnú dielňu, v ktorej opravujú naozaj všetko- od starého
nábytku až po hračky. Vynovené produkty predávajú vo vlastných obchodoch.
Takýmto spôsobom zabezpečia, aby človek na krátke obdobie, kým sa zamestná,
nestratil pracovné návyky. A za prácu mu, samozrejme, patrí mzda. Všetko
je detailne premyslené. Všetko dáva zmysel. A logiku. Celý pracovný trh je nesmierne flexibilný. A rovnako aj vzdelávanie. Zaujímavé
pritom je, že potrebu zmeny si uvedomujú práve učitelia. Na rozdiel od tých
našich však zmeny dokážu realizovať, nakoľko školy majú absolútnu voľnosť a slobodu.
Žiadna zbytočná administratíva, žiadny stres. Inšpekciu netreba, nie je čo
kontrolovať, veď každý učí podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. Školy
sú financované podľa výsledkov a tak každý vynaloží maximálne úsilie, aby
podal čo najlepší výkon. Dlhšie (4 roky) trvá iba štúdium gymnázia, ktoré
vytvára predpoklady na vysokoškolské štúdium. Absolvent odbornej školy vstupuje
na trh práce. Hoci dvere na univerzitu má otvorené. Mnohí si však uvedomujú
náročnosť ďalšieho štúdia, dokážu prehodnotiť svoje schopnosti a vedia, že
svet práce ponúka mnohé benefity. A pre uplatnenie sa na ňom kvalitná
stredná odborná škola stačí. Toto je pravidlo, ktoré sa implementuje na každej vyučovacej
hodine. Keď žiak dokáže na tieto otázky odpovedať, je pripravený na
vzdelávanie. Fínsky učiteľ pochopil, že kvalita vzdelania nestojí na množstve
informácií alebo získaných poznatkov, preto si obsah učiva zredukoval. Iba
toľko, koľko naozaj žiak potrebuje. Žiadne veľké skúšanie alebo testy. Učí sa
pre život. Hlavne pre ten praktický. Z tohto dôvodu teoretické vzdelávanie
tvorí iba nepatrnú časť. Ťažiskom je nadobúdanie zručností a kompetencií.
Teoretické poznatky nadobúda žiak sám
praktickými činnosťami. Učenie sa prácou. Výchova k podnikaniu. Súčasťou
je vytvorenie vlastného biznisu alebo firmy. Žiak si vyhľadá informácie
o tom, ako založiť firmu sám. Učiteľ je iba kouč, ktorý ho usmerňuje. Sám tiež zistí, že potrebuje okolo seba
kvalitný tím. A vytvorí si ho zo spolužiakov. Každý sa venuje tomu, čo ho
baví a napĺňa. Veď každý má na
niečo talent a treba ho objaviť. Jeden využije svoje tvorivé zručnosti
a vytvorí produkt. Iný k nemu urobí marketing . Ďalší vytvorí e-shop.
A nájde sa tiež účtovník. Spolupráca poskytuje priestor na rozvoj
profesijných zručností a kompetencií a tiež mäkkých zručností. Tie
nie sú v žiadnom prípade podceňované. Tvorivý fínsky učiteľ využije každú
príležitosť na ich rozvoj. Súčasťou teoretického vzdelávania sú motivačné
prednášky, na pôdu školy sa tak často vracajú bývalí absolventi školy, úspešní
podnikatelia. Veď kto iný ako úspešný človek dokáže tínedžera viac motivovať?
Aj na stenách v učebni. Nie vždy
sa všetko na 100% podarí. A vtedy je fajn pozrieť na stenu a prečítať
si, že "neúspechu sa netreba báť" a "treba si veriť", pretože "život začína až
za prekročením vlastnej komfortnej zóny". O podnetnom prostredí ani
nehovoriac. Tu už dávno pochopili, že cítiť sa fajn a príjemne je
základným predpokladom na sústredenie sa na prácu. Vyučuje sa väčšinou
v blokoch v trvaní 90-180 minút a to je veľmi dlhá doba na to,
aby sedenie v lavici bolo ešte pohodlné. Žiak má možnosť pohodlne sa
zvaliť na zem, čí do sedacieho vaku. Kedykoľvek. A po práci treba aj istú
dávku psychohygieny. Samozrejmosťou sú relaxačné zóny pre žiakov aj učiteľov.
V nich sa môžu venovať obľúbeným činnostiam ako hranie kariet,
počítačových hier, stolného tenisu či biliardu. K dispozícii je tiež
hudobná miestnosť. Veď kde sa dá lepšie vybiť nahromadená energia ako udieraním
do bicích nástrojov? Všetko zariadené jednoducho, moderne a účelne. Cítiť
zmysel pre tradičný škandinávsky dizajn. Dozor na chodbách niekde zabezpečujú
kamery, sú však zbytočné. Žiaci v relaxačných miestnostiach alebo kaviarni
sa "kontrolujú" navzájom, robia to, čo ich baví, nie je dôvod robiť niekomu zle
alebo ubližovať. Ani poškodzovať školský majetok. Veď je pre nich. Problémy s disciplínou sú zriedkavé. Ak sa nejaké objavia, stačí pohovor s učiteľom,
v horšom prípade s rodičom. Dočasné vylúčenie zo školy (2 týždne) sa
objavuje iba výnimočne. Žiaci aj rodičia takéto výchovné opatrenie považujú za
spoločenské "faux- pas" a radšej sa mu vyhnú. Nezabúda sa ani na občerstvenie. Žiaci si sami
prevádzkujú školskú kaviareň. Stále
čerstvé teplé nápoje, voda, domáci koláč. A samozrejme predaj výrobkov
vytvorených žiakmi. Tu nepoznajú "nejde to" či "nedá sa". Dá sa všetko, čo má
zmysel a je prospešné pre žiaka.
Funguje tiež školské stravovanie. Príjemné prostredie jedálne láka
lahodnou vôňou. Základom je viesť žiaka
k zdravému stravovaniu. Počas štúdia jedno teplé jedlo denne, zadarmo pre každého žiaka. Šalátový bar je
plný farieb, zeleninu a ovocie si nakombinuje každý sám podľa vlastnej
chuti. A tiež si zvolí veľkosť porcie. Teplé jedlo je jednoduché- polievka
alebo mäso a príloha. Vždy je z čoho vyberať. Varí sa to, čo žiakom
chutí. Veď aj trochu tuku alebo cukru navyše sa dá vykompenzovať porciou zeleniny a ovocia. Aké
jednoduché... Jedným z hlavných pilierov kvality školy sa rozumie
medzinárodná spolupráca. Škola každoročne realizuje 30- 40 projektov
a získa na nich približne 3 milióny Eur. Nesmierne nás teší, že vo svojej
medzinárodnej sieti táto úžasná škola zatiaľ nemá slovenského partnera
a prejavuje veľký záujem o nadviazanie ďalšej
spolupráce. Objavujú sa však obavy. Spolupráca nie je iba
o vysielaní našich žiakov a učiteľov do krajiny tisícich jazier. Spolupráca musí byť bilaterálna. Aj naše
školstvo bezpochyby má čo ponúknuť, mnohé veci z "našej dielne" fínskych kolegov počas nekonečných diskusií
zaujali. Budem úprimná a priznám, že sa bojím ich návštevy v našej škole.
Podmienky, v akých sa vzdeláva fínska mládež a vyučujú fínski
kolegovia sú totiž neporovnateľné. Rada by som apelovala na kompetentných, aby
pohli veci k lepšiemu. Naše školstvo si zaslúži, aby sa doň investovalo. Veď
stratiť možnosť sľubnej a kvalitnej spolupráce so zahraničím len preto, že sa často hanbíme
pozvať zahraničných partnerov do našich škôl je naozaj na zamyslenie sa. Mnohé
veci šikovní učitelia dokážu pretransformovať do našich podmienok aj bez
veľkých finančných prostriedkov. Sme kreatívni, odpozorujeme, vyrobíme,
prispôsobíme. Oželieme najmodernejšiu techniku a dizajnové priestory. Ale
s vypadávajúcimi oknami,
nefunkčnými toaletami či zatekajúcimi strechami si sami neporadíme. Na realizáciu projektu bola poskytnutá finančná podpora
Európskej únie. Článok vyjadruje názor autora a Európska komisia nie je
zodpovedná za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v texte.
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |