Úplné odstrihnutie od ruského plynu a ropy by znamenalo ekonomický kolapsPublikovan: 23.04, 2022 Tma:Dodáva, že v prípade zemného plynu žiadna
rýchla alternatíva nie je, pri rope je to čiastočne možné, ak sa nájdu
dodávatelia a prepravné kapacity. Postupné znižovanie závislosti od Ruska pri
zemnom plyne je reálne, tak ako to naznačil minister hospodárstva Richard
Sulík, v horizonte cca 5 rokov. "Žiadame preto vládu SR, aby pri
politických rozhodnutiach sama, aj na úrovni orgánov Európskej únie, brala do
úvahy ekonomickú realitu a možné negatívne dopady. Pri akýchkoľvek
strategických rozhodnutiach je potrebné mať dopadové štúdie, ktoré budú zároveň
obsahovať náhradné vecné riešenia
a predovšetkým ich finančné krytie, vrátane prefinancovania dopadov
na podniky a obyvateľstvo. Krajiny ako Slovensko takéto zdroje nemajú,
riešenie je možné len na úrovni EU, resp. aj s podporou krajín NATO,
predovšetkým USA. V stredu 23.marca 2022 Európska komisia prijala závažný
dokument "Dočasný krízový rámec štátnej pomoci na podporu hospodárstva v
kontexte ruskej invázie". Ten umožňuje poskytovať jednotlivým spoločnostiam
rôzne druhy štátnej pomoci. Je nevyhnutné aby vláda SR využila aj tento rámec
na rýchlu pomoc našim firmám, inak hrozí, že ich zahraničná konkurencia ešte
viac prehĺbi rozdiely a naše im nebudú môcť konkurovať," konštatuje R.Karlubík. Upozorňuje aj nato, že EU bude zohrávať
veľkú úlohu v pomoci štátom, musí však zvoliť iný prístup pre prímorské
štáty, ktoré si vedia lacnejšie priviesť plyn a iné komodity
z okolitých kontinentov a pre vnútrozemské štáty.
Ďalej poukazuje nato, že súčasné zvyšovanie
cien energií zásadne ovplyvňuje konkurencieschopnosť slovenského priemyslu,
ďaleko viacej ako u niektorých krajín, napríklad tých s priaznivejšou
geografickou polohou, či prístupom k moru. Premietnutie zvyšovania
cien do niekoľkonásobného zvyšovania cien zákazníkom už niekde nie je ani
možné. Priame vstupy do výroby v niektorých prípadoch prevyšujú aj
zdražené ceny výrobkov a zákazníci to už nie sú schopní akceptovať. K tomu
je potrebné prirátať ďalšie náklady na dopravu (ceny pohonných hmôt). Vznikajú extrémne dopady, keď viacero
odvetví spolu súvisí. Napríklad Duslo, a.s., Šaľa uviedlo, že ak situácia bude
pokračovať, budú nútení odstaviť výrobu alebo ju zredukovať. Pritom v okolitých
krajinách je taktiež odstavená výroba hnojiva (napr. fabriky v Poľsku),
farmári nebudú mať dostatok hnojiva, je ohrozené poľnohospodárstvo, je nedostatok
aditív do palív ad blue, problémy sú so zásobovaním. Hrozí ďalšiu zvyšovanie
cien potravín a vysoká inflácia. "Podniky sú významnými platcami daní,
ktoré idú do sociálneho systému, pri odstavení prevádzok a výroby hrozia
riziká aj štátu a z toho vyplývajúci nedostatok financií v štátnom
rozpočte. Pri porovnaní štátnej pomoci u nás a v zahraničí,
Slovensko zaostáva. Nemecká vláda sa snaží dávať prioritu priemyslu, slovenská
vláda ani netuší, aké sú štruktúry podnikov, aké problémy ich trápia," naznačuje R.Karlubík. V porovnaní so zahraničím slovenské
firmy trápia aj vysoké poplatky stanovované ÚRSO. Duslo, a.s porovnávalo ceny
vstupov s ďalšou ich fabrikou v Nemeckua len poplatky pre ÚRSO ich
vyšli o 20 miliónov viacej, pričom v Nemecku sa ich tento poplatok
netýkal (elektrina a plyn). Poplatky za plyn stúpli na prelome októbra,
stav sa na prelome rokov zastabilizoval, potom však ceny stúpli znova.
V súčasnosti objemovo tečie dosť plynu, ale problémom je cena. "Srbsko,
Maďarsko a iné krajiny majú zakontrahované ceny na 6-7 rokov, Amerika má
niekoľkonásobne lacnejší plyn, nie sme konkurencieschopní a ani nemôžeme
byť," upozorňuje R.Karlubík.
Prezident Karlubík ďalej konštatuje, že
ceny stúpajú všeobecne vyššie aj v iných krajinách. Kým začiatok roka bol
prekvapujúco stabilný, na druhý kvartál signalizuje problémy už aj západná
Európa a ceny výrobkov stúpajú aj tam. Automobilový priemysel má problém
v celej Európe, automobilky postupne odstavujú výrobu pre nedostatok
komponentov. V oblasti výroby hnojív prichádza k odstaveniu výrobných podnikov
aj v okolitých krajinách, čo poľnohospodárstvo bude ťažko znášať. Je aj
nedostatok sadzí, čo hrozí znižovaním objemu výroby pneumatík. Európsky trh bude
v najbližšom čase vo veľkom dovážať
z Ameriky a Číny. "Nielen výška cien ropy ale aj nedostatok
dopravných kapacít sa priamo dotýka našich podnikov. Týka sa to exportu aj
importu a doprava z Číny je častokrát problematická. Niektoré
suroviny sa dovážajú z Bieloruska cez Poľsko, dokedy však kvôli sankciám
bude tento trh prístupný?," pýta sa R. Karlubík
Európska Komisia prijala 23. marca dočasný
krízový rámec, aby umožnila členským štátom využiť flexibilitu predpokladanú v pravidlách
štátnej pomoci na podporu hospodárstva v kontexte ruskej invázie na
Ukrajinu. Výkonná podpredsedníčka Margrethe Vestagerová,
zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže, povedala: "V tomto kritickom čase Európska
únia bude naďalej stáť pri Ukrajine a jej ľude. Musíme sa tomu postaviť, tejto krutej
invázii, pretože v stávke je aj naša sloboda. Sankcie prijaté EÚ a jej
medzinárodnými partnermi vážne zasiahli ruské hospodárstvo. Tieto sankcie si
vyberajú daň aj pre európske hospodárstvo a budú v tom pokračovať aj
v budúcich mesiacoch. Musíme zmierniť ekonomický dopad tejto vojny a
podporiť vážne postihnuté spoločnosti a sektory. A musíme konať koordinovane. S
ohľadom na túto skutočnosť Komisia umožní členským štátom využívať flexibilitu
predpokladanú v tomto dokumente."
Dočasný krízový rámec dopĺňa existujúci
súbor nástrojov štátnej pomoci mnohými ďalšími možnosťami, ktoré už majú členské štáty k
dispozícii, ako sú opatrenia na kompenzáciu spoločnostiam za škody, ktoré
priamo utrpeli v dôsledku výnimočných okolností, a opatrenia uvedené v oznámeniach
Komisie o vývoji na trhu s energiou. Nový rámec umožní členským štátom poskytovať spoločnostiam, postihnutým
súčasnou krízou alebo súvisiacimi sankciami a protisankciami obmedzené sumy
pomoci zabezpečiť pre podniky dostatočnú likviditu; kompenzovať spoločnostiam dodatočné náklady
vzniknuté v dôsledku mimoriadne vysokých cien plynu a elektriny. Tieto typy opatrení budú dostupné aj
spoločnostiam, ktoré sa kvalifikujú ako v ťažkostiach, a môžu čeliť akútnej potrebe likvidity v
dôsledku súčasných okolností, ktoré prichádzajú v pätách pandémie
koronavírusu. Subjekty kontrolované Ruskom budú z rozsahu pôsobnosti vylúčené tieto
opatrenia. Aby sa zachovali rovnaké podmienky na
jednotnom trhu, nový dočasný krízový rámec zahŕňa množstvo záruk. Členské štáty
sa tiež vyzývajú, aby zahrnuli udržateľnosť požiadavky na poskytovanie pomoci na
dodatočné náklady na energiu. Dočasný krízový rámec bude v platnosti do
31. decembra 2022. Pomôže zamerať podporu na hospodárstvo a obmedzí negatívne podmienky
na jednotnom trhu. Táto podpora môže byť poskytnutá v akejkoľvek forme, vrátane
grantov. "Žiadame vládu SR aby urýchlene predstavila súbor opatrení
v tejto súvislosti platných pre slovenské podniky," konštatuje R. Karlubík.
Dočasný krízový rámec dopĺňa široké
možnosti pre poslancov, aby navrhli opatrenia v súlade s existujúcimi
pravidlami EÚ o štátnej pomoci. Napríklad pravidlá EÚ pre štátnu pomoc umožňujú
členským štátom pomôcť spoločnostiam vyrovnať sa s nedostatkom likvidity a
potrebou naliehavej záchrany. Okrem toho umožňuje členským štátom kompenzovať
spoločnostiam škody priamo spôsobené mimoriadnou udalosťou, akou je súčasná
kríza. Členské štáty môžu poskytnúť štátne záruky alebo vytvoriť podporné
záručné schémy na bankové úvery, ktoré si berú spoločnosti. Tieto by mali
dotované poistné. Členské štáty môžu dotovaným spoločnostiam umožniť verejné a
súkromné ??pôžičky a dotované štátne záruky, aby sa zabezpečilo, že banky budú
naďalej poskytovať úvery všetkým. Pomoc na kompenzáciu vysokých cien energie:
členské štáty EU budú môcť čiastočne kompenzovať spoločnostiam, najmä
intenzívnym užívateľom energie, dodatočné náklady spôsobené mimoriadne zvýšením
cien plynu a elektriny. Táto podpora môže byť poskytnutá v akejkoľvek
forme,vrátane priamych grantov. Celková pomoc pre príjemcu nemôže presiahnuť 30
% oprávnených nákladov, do maximálnej výšky 2 mil. EUR v akomkoľvek danom
časovom okamihu. Na tento účel môžu členské štáty poskytnúť pomoc presahujúcu
tieto stropy, a to až do výšky 25 mil. EUR pre energeticky náročných užívateľov
a až do výšky 50 mil. EUR pre spoločnosti pôsobiace v špecifických sektoroch,
ako napr.výroba hliníka a iných kovov, sklenených vlákien, buničiny, hnojív či
vodíka a mnohé základné chemikálie.
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |